Astena Update - december 2018

Nog een week tot Kerstmis en binnen 2 weken gaan we het nieuwe jaar in. Al nagedacht over uw goede voornemens voor 2019? Wij geven alvast enkele tips om 2019 goed te starten!

Boekhouding – enkele richtlijnen voor het afsluiten van

het boekjaar en wijzigingen in de Intrastat-aangifte

Naar jaarlijkse gewoonte herinneren we u aan de instellingen die nodig zijn om het vorige boekjaar in Dynamics NAV af te sluiten en om het nieuwe boekjaar vlekkeloos te starten. Om u te helpen, hebben we een document opgesteld waarin we dit stap voor stap uitleggen. U kunt dit op uw eigen tempo overlopen en aanpassingen doen waar nodig.

Wat moet u hiervoor doen? Stuur ons gewoon een mailtje op support@astena.be en wij bezorgen u het juiste document volgens de versie waarin u werkt. Voor bijkomende vragen kunt u contact opnemen met onze support op 09 296 31 14.

Verder willen we u informeren over een (toekomstige) wijziging in uw Intrast-aangifte. De aangifteformulieren voor verzendingen krijgen 2 nieuwe velden:

  • Het land van oorsprong van de goederen
  • Het btw-nummer van de tegenpartij

Wat betekent dit voor u? U moet deze gegevens toevoegen vanaf uw eerste aangifterapport in 2019 (in te dienen in februari 2019). Als u vragen heeft hierbij, kunt u eveneens onze support contacteren. Wij helpen u graag verder!


Adviessessies – Wees er in 2019 zeker (opnieuw) bij!

In 2018 verhoogden we het aantal adviessessies voor onze klanten. Tijdens deze gratis sessies kregen ze de kans om gedurende 2 uur een persoonlijk gesprek te voeren met een van onze experts. Het werd een groot succes! Meer dan 20 klanten gingen op onze uitnodiging in om op die manier op maat gemaakt advies te ontvangen.

Investeren in ERP is namelijk geen éénmalig feit. Wanneer de implementatie achter de rug is, kunt u dankzij een adviessessie uw bedrijfsprocessen verder optimaliseren en automatiseren. Dat deed ook Koen De Swaef van Aluminco: “Wij zijn al een aantal jaar gebruiker van Dynamics NAV en zijn stap voor stap als bedrijf gegroeid. Voor ons was deze sessie vooral nuttig om te ontdekken of we nog steeds op de juiste manier werken en of er nog ruimte is voor verbetering. Het hielp ons ook om een blik op de toekomst te krijgen. Zeker een aanrader!”

Wil u in 2019 ook nadenken over verdere optimalisaties? Heeft u vragen of problemen en weet u niet meteen hoe ze aan te pakken? Of wilt u gewoon op de hoogte zijn van de mogelijkheden die Astena u biedt? Stel dan al een lijstje op want in maart komen er weer adviessessies aan. We houden u op de hoogte!

Zit u nu al met vragen? Contacteer gerust Pieterjan Senaeve via 0478 907 719 of ps@astena.be.


Business Central: iets voor ons?

Als Dynamics NAV gebruiker is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat de toekomst brengt. Wellicht heeft u al van Business Central gehoord, of helemaal niet. Dan is het zeker aan te raden om in 2019 de verdere evoluties te volgen.

Zoals u weet, werkt Microsoft elk jaar hard om hun bedrijfssoftware te optimaliseren en up-to-date te houden met de nieuwste technologie. Zo kregen we in het verleden elk jaar een nieuwe versie. Dit jaar is het niet anders en de nieuwe versie krijgt zelfs een nieuwe naam: Microsoft Dynamics 365 Business Central. Deze versie kunt u op uw eigen of een gehoste server plaatsen. Ze is voor het eerst ook in een volledig online versie beschikbaar.

Wat betekent dit voor u als klant? Dit is te complex om via een nieuwsbericht toe te lichten. Maar hou uw mailbox in de gaten de komende weken. Elke klant zal tijdens een infosessie (wellicht in februari) de nodige uitleg krijgen over de mogelijkheden, de voordelen en het plan van aanpak inzake deze nieuwe versie.

Bent u toch al nieuwsgierig? Neem dan contact op met Pieterjan Senaeve via 0478 907 703 of ps@astena.be.